Etapy

0 komentarzy

2024/01/19

Etapy

Dzień dobry

Już wiesz, że świadczenie usługi prawnej to PROCES, prawda? W KAŻDEJ SPRAWIE. A jeśli to proces, to zdecydowanie musi mieć jakieś konkretne ETAPY… I CEL. Dziś o tych etapach; a już za tydzień, o tym celu…

METODA [czyli kolejna dawka wiedzy z obszaru metodologii prawniczej pracy]

Proces świadczenia usługi prawnej ma bardzo konkretne etapy. Jakie?

Etap 1: Identyfikowanie problemu. Czy możesz zająć się tą sprawą? Masz kompetencje i czas?

Etap 2: Definiowanie problemu. Określasz zakres i warunki zlecenia

Etap 3: Rozwiązywanie problemu prawnego. Praca z faktami. Praca nad oceną prawną. Przygotowanie produktu prawnego (opinii, pisma procesowego, umowy)

Etap 4: Omówienie sprawy z klientem. Pokazujesz światu/klientowi swoją koncepcję, pomysł. Czy rozwiązałeś problem klienta?

Etap 5: Implementacja pomysłu. Jeśli prowadzisz sprawę dalej.

I co ważne. KAŻDA Twoja sprawa ma te pięć etapów. OK, czasem może nie mieć Etapu 5. Jak się zastanowisz, to myślimy, że się z nami zgodzisz.

A tak bardziej praktycznie?

A jak podejść do tego tematu praktycznie? Jak sobie taką umiejętność wypracować? Bo można ją sobie wypracować. Zobaczyć ten proces. Zanim jeszcze go rozpoczniemy.

Pokażemy na przykładzie. Prostym.

Dzwoni nowy – potencjalny – klient ze swoim problemem. Pani X opowiada, że sąsiad wylewa na jej działkę coś dziwnego. I jej ukochana jabłoń przestała mieć owoce i jest jakaś taka …. Mizerna…. Po rozmowie z Panią X udało Ci się ustalić co chciałaby osiągnąć.

[Etap 1: Identyfikowanie problemu.] Uznajesz, że to temat z obszaru odpowiedzialności cywilnej. Pewnie będzie wiązać się z procesem a ty w zasadzie zajmujesz się mocno obszarem ubezpieczeń. Ale masz teraz niewiele spraw. Bądź ze sobą teraz szczery/a. Dasz radę?

[Etap 2: Definiowanie problemu.] Zastanawiasz się, jaki rzeczywiście jest problem. Co trzeba będzie zrobić. Musisz wycenić pracę i zaproponować terminy. Uzgadniasz je z klientką.

[Etap 3: Rozwiązywanie problemu prawnego.] Praca merytoryczna. Ten etap to zwykle … kilka faz pracy. Praca z faktami, przepisami. W tym przypadku efektem będzie być może twoja opinia co można w sprawie zrobić (jakie rozwiązania proponuje prawo) i jakie konkretnie kroki podjąć.

[Etap 4: Omówienie sprawy z klientem.] Wyjaśniasz swoją propozycję. To też etap sprawy, czasem nawet może zająć trochę czasu, bo klientka dopytuje, nie jest zadowolona, pyta o inne opcje.

[Etap 5: Implementacja pomysłu.] „Wprowadzasz” swoją koncepcję w życie. Może to będzie batalia w sądzie?

Nie ukrywam, że może na początku może będzie trudniej. Ale tę zabawę z myśleniem – gdy zastanawiasz się nad celem i etapami sprawy – możesz wykonać jadąc samochodem, gotując zupę czy czekając na kawę w kawiarni. A z czasem to już będzie naturalne.

NARZĘDZIE [czyli kolejny tip dla użytkowników TREESKapp]

TREESKapp pmoże Ci przejęć przez ten proces przejść. Krok po kroku. Pismo po piśmie. Pomysł za pomysłem.

Pomoże Ci, podczas codziennej, merytorycznej pracy poukładać i uporządkować to co masz w głowie.  Przejść przez kolejne etapy twojej merytorycznej pracy nad sprawami, które masz na biurku – poukładać fakty i przepisy, które analizujesz. Pomaga zobaczyć cały proces doradzania.

Jak?

Poprzez budowanie map spraw. MAP PROCESU USŁUGI PRAWNEJ. Gdy wizualizujesz sobie cały ten proces.

Pierwsza część mapy [Etap 1 procesu]: informacje/dokumenty, z którymi przyszedł klient. To dane wyjściowe do Twojej pracy. Bardzo ważne dane.

Druga część mapy [Etap 2 procesu]: informacje dotyczące zakresu zlecenia – warunków, wynagrodzenia, wycena. Terminy. Opisz je sobie, potwierdź z klientem. Aby potem nie było niespodzianek, że inaczej rozumieliście zakres…

Trzecia część mapy [Etap 3 procesu]: tu będzie zestawienie stanu faktycznego; tu może zarchiwizuj sobie stan prawny (przepisy, orzecznictwo jakie analizowałeś, poglądy doktryny); tu miejsce na notatki z Twojej analizy i oceny prawnej.

Czwarta część mapy [Etap 4 procesu]: rekomendujemy, rób notatki ze spotkań, rozmów z klientem. Takie zestawienie waszych ustaleń. Z datą, kiedy to było i kto brał w spotkaniu (rozmowie) udział.

Piąta część mapy [Etap 5 procesu]: kolejno dokumenty, które są historią prowadzonych przez Ciebie działań. My prowadzimy je zwykle w chronologicznym porządku.

TREESKapp to system kolumn i nodów. W poszczególnych kolumnach rejestrujesz swoje kroki (te pięć etapów) usługi prawnej. Fakty, przepisy., wnioski, potem kolejne etapy prowadzenia sprawy.

Każdy z nodów z kolei kryje w sobie edytor tekstu, tak, aby zapisać wszystkie swoje myśli, które dotyczą tego konkretnego kawałka sprawy. Możesz tam też załączać dokumenty. A może wrzucić zdjęcie notatki, którą zrobiłeś siedząc w restauracji? Bo właśnie wtedy coś mądrego przyszło ci do głowy? Nasza głowa tak działa…

Z czasem, krok po kroku powstaje mapa.

I tak na marginesie, czy tak nie pracuje się ciekawiej?

INSPIRACJA [czyli kolejna propozycja dla otwarcia głowy]

Dziś zapraszam do przeczytania Rozdziału I z mojej książki, – Aneta Pacek-Łopalewska, Być prawnikiem. Jak pracować na sprawą; To rozdział, który pokazuje czym ta nasza prawnicza praca jest. Jest tam o tym procesie. I kreatywności, która mu towarzyszy. Jeśli jeszcze jej nie masz, to jest dostępna w naszym sklepie: www.sklep.treesk.pl

Zachęcam także do obejrzenia filmu Wszystko dla niej. Paula Haggisa, gdzie główną rolę gra Russell Crowe. Dlaczego? Tam jest trochę o „mapach”. Na takiej mapie bohater rozpisuje swoje plany. Twoja mapa sprawy pewnie nie będzie wyglądać tak spektakularnie, ale chcę tutaj tylko otworzyć Twoją głowę….

Do następnego piątku 🙂

A.

Poprzedni
Powrót

+ Dodaj komentarz

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *